Pemberdayaan Industri Rumahan Dusun Tungu Desa Kayangan Kecamatan Diwek Kabupaten Jombang

Umi Rofiatin Rofiatin, Agnes Quartina Pudjiastuti, Suhudi Suhudi

Abstract

Home-scale food processing industries (small businesses) often experience various obstacles in developing their businesses. Generally, they have small capital, the business location is still one with activities in the house, and the marketing area is very limited (local in nature). These characteristics and problems were also found in the home industry of making purple sweet potato onde-onde owned by one of the residents in Kayangan Village, Diwek District, Jombang Regency. The objectives of this activity are 1) increasing production through assistance in the form of mixers and production process equipment, 2) improving business management through counseling/training on simple bookkeeping, cost and income analysis, and 3) expanding marketing areas through counseling/training on online marketing. Activities carried out by partners are 1) assisting with mixer equipment, along with counseling/training about its operation and maintenance, 2) counseling/training about simple bookkeeping and cost and income analysis, so that partners can find out business profits/losses, 3) counseling/training about marketing communication techniques and online marketing via WhatsApp, Facebook, Instagram. The output achieved is an increase in production by 46% and income by 45.8% as well as partner skills.

ABSTRAK

Industri rumahan olahan pangan yang berskala rumahtangga (usaha kecil) sering mengalami berbagai kendala dalam mengembangkan usahanya. Umumnya mereka memiliki modal yang kecil, tempat usaha masih menjadi satu dengan aktivitas dalam rumah, wilayah pemasaran sangat terbatas (bersifat lokal). Karakteristik dan permasalahan ini juga ditemui di industri rumah tangga pembuatan onde-onde ubi ungu milik salah satu penduduk di Desa Kayangan, Kecamatan Diwek, Kabupaten Jombang. Tujuan kegiatan ini adalah: 1) meningkatkan produksi melalui bantuan berupa alat pengaduk dan peralatan proses produksi, 2) meningkatkan manajemen usaha melalui penyuluhan/pelatihan tentang pembukuan sederhana analisis biaya dan pendapatan, dan 3) memperluas wilayah pemasaran melalui penyuluhan/pelatihan tentang pemasaran online. Kegiatan yang dilaksanakan pada mitra adalah 1) memberikan bantuan alat pengaduk, beserta penyuluhan/pelatihan tentang pengoperasian dan perawatannya, 2) penyuluhan/pelatihan tentang pembukuan sederhana serta analisis biaya dan pendapatan, agar mitra dapat mengetahui keuntungan/kerugian usaha, 3) penyuluhan/pelatihan tentang teknik komunikasi pemasaran dan pemasaran online melalui Whatshapp, Facebook, Instagram Output yang dicapai adalah meningkatnya produksi sebesar 46%  dan pendapatan sebesar 45,8% serta ketrampilan mitra.


Keywords

food; home industry; onde – onde; purple sweet potato

Full Text:

PDF

References

A. Q. Pudjiastuti, “Perubahan Neraca Perdagangan Indonesia Sebagai Akibat Penghapusan Tarif Impor Gula,” Agriekonomika, vol. 3, no. 2, pp. 106–116, 2014.

A. Q. Pudjiastuti and E. Kembauw, “Sugar Price Policy and Indonesia’s Trade Balance,” J. Adv. Res. Law Econ., vol. 8, no. 8, 2018, doi: 10.14505/jarle.v8.8(30).26.

A. Q. Pudjiastuti, R. Anindita, N. Hanani, and D. Kaluge, “Changes Effect of Sugar Import Tariff in Indonesia,” Russ. J. Agric. Socio-Economic Sci., vol. 3, no. 15, pp. 31–38, 2013, doi: 10.18334/np3499.

R. P. Amanda and I. Buchori, “Efektivitas Program Pemberdayaan Usaha Garam Rakyat (Pugar) Tahun 2014 Terhadap Tingkat Keberdayaan Petani Garam Rakyat Di Kecamatan Kaliori,” Tek. PWK (Perencanaan Wil. Kota), vol. 4, no. 4, pp. 553–564, 2015.

S. F. Lianis, T. Belinda, T. W. Anastasia, & F. Agustin. “Strategi Menghadapi Perkembangan Industri Makanan Dan Minuman Dalam Bisnis Internasional”. Jurnal Ilmiah Manajemen Ubhara, 5(1), 39–47, 2023.

A. S. Nasution, D. N. Hasibuan, W. M. Dalimunthe, & P. R. Silalahi, “Peningkatan Kinerja Industri Makanan dan Minuman Melalui Transformasi Digital di Indonesia.” Trending: Jurnal Manajemen dan Ekonomi, 1(1), 165–176, 2022. doi: 10.30640/trending.v1i1.493

A. Q. Pudjiastuti, Nurhajati, W.T. Hardianto, & G. D. Pandulu. “Determinants of Small Business Competitiveness in Indonesia Studies in Centre of Tempeh Industry in Malang City” Advances in Environtmental Biology, 10(9), 186–193. 2016.

A. A. Al-Zahrani & A. A. Almazari.” The Impact of Affective Human Resources Management Practices on the Financial Performance of the Saudi Banks” Review of Integrative Business & Economics Research, 3(1), 346–356, 2014

A. Fatchiya, S. Amanah, & T. Sadewo. “ Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Kemampuan Pengolah Ikan Tradisional” di Kabupaten Cirebon. Jurnal Sosial Ekonomi Kelautan dan Perikanan, 14(2), 239, 2019. doi: 10.15578/jsekp.v14i2.7086

D. Hilary and I. Wibowo. "Pengaruh Kualitas Bahan Baku dan Proses Produksi Terhadap Kualitas Produk Pt. Menjangan Sakti." Jurnal Manajemen Bisnis Krisnadwipayana 9.1, 19-26, 2021.

N. Karuniastuti.. "Bahaya plastik terhadap kesehatan dan lingkungan." Swara Patra: Majalah Ilmiah PPSDM Migas 3.1, 2013.

K. Mubarok, K. Umam, Fahrurrozi, M. N. Izzudin, M. Subhan, Fitriyah, S. R. E S, A. N. Hidayati. "Teknologi Tepat Guna dan Inovasi Produk untuk meningkatkan Produktivitas dan Nilai Jual Ikan Lele di Desa Gili Anyar Kabupaten Bangkalan." Jurnal Pengabdian Nasional (JPN) Indonesia 2.2 53-61, 2021

N. S. Tokan, R. E. Mulyawan, and U. Rofiatin. "Pola Pemberdayaan PT. Kusuma Satria Dinasasri Wisatajaya (Kusuma Agrowisata) Terhadap Petani." Buana Sains 21.2 45-5,. 2021

Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.