Reparasi dan Perhitungan Tahanan Kapal Nelayan di Daerah Nambangan Kelurahan Kedung Cowek – Surabaya

Erifive Pranatal, Gatot Basuki, Norita Prasetya, Maria Margareta Zau Beu, Minto Basuki

Abstract

Wooden hulls have been damaged and overgrown by fouling have negative impact on the service life and also increase the resistance of ship thereby increasing fuel consumption. Therefore the ship have to repaired regularly. The problem discussed is how to repair wooden ships such as replacing plank, cleaning hull and coating; and hull analysis to determine resistance of ship. Therefore the object of this paper is to repair wooden ships and resistance. The method used is training that is followed by demonstration and also science and technology simulation that explains the form hull and resistance of the ship with use of software Maxsurf. The ship's repairs consist of replacement plank on the keel, and the side; clean the hull, putty and coating. The ship is measured and the main dimension is obtained and then makes line plans and 3D ship models. The calculation of the ship's resistance shows that ship use main engine Honda GX 160 with 5.5 hp will produce 6.325 knot.


ABSTRAK

Kondisi lambung kapal kayu yang rusak dan ditumbuhi biota laut (fouling) berdampak negatif pada umur pakai kapal dan juga menambah tahanan kapal sehingga meningkatkan konsumsi bahan bakar. Oleh karena itu kapal harus diperbaiki secara berkala. Permasalah yang diselesaikan adalah bagaimana reparasi kapal kayu seperti penggantian papan kayu, pembersihan lambung, pengecatan dan juga analisa tahanan kapal kayu. Sehingga tujuan penulisan ini adalah melakukan reparasi kapal kayu dan juga analisa tahanan kapal. Sendangkan metode kegiatan yang digunakan adalah pelatihan yang diikuti demonstrasi dan juga simulasi ipteks yang menjelaskan tahanan kapal dengan bantuan software Maxsurf. Reparasi kapal ini terdiri dari penggantian papan lunas dan sisi kapal, pembersihan lambung, pendempulan dan pengecatan. Selanjutnya dilakukan pengukuran kapal untuk mendapatkan ukuran utama dan pembuatan gambar rencana garis dan model kapal 3D. Pada perhitungan tahanan kapal dengan menggunakan motor penggerak Honda GX 160 dengan daya 5,5 hp akan menghasilkan kecepatan 6,325 knot.

Kata kunci : reparasi; rencana garis; kapal kayu; tahanan kapal

Keywords

reparation; lines plan; wooden ship; resistance of ship

Full Text:

PDF

References

Wahyono, A. (2011) Kapal perikanan: membangun kapal kayu. Balai Besar Pengembangan Penangkapan Ikan, Direktorat Jenderal Perikanan Tangkap, Kementerian Kelautan dan Perikanan, 2011.

Bentley Systems. (2013). “Maxsuft Modeler Windows Version 20 User Manual”. Maxsurf Modeler Program & User Manual Bentley System, Incorporated.

Harvald, S. (1983). Resistance and propulsion of ships. Ocean engineering. Wiley, 1983.

Kalmanun, Anthon Daud (2012). “Kajian Teknis Kecepatan Kapal Jukung di UR Pulau Maluku Tenggara”. M.T tesis., IPB, 2012.

Yusim, A. K., & Utama, I. K. A. P. (2017). “An Investigation into the Drag Increase on Roughen Surface due to Marine Fouling Growth” IPTEK The Journal for Technology and Science 28(3).

Baital, M. S., & Utama, I. K. A. P. (2017). CFD Analysis into the Drag Estimation of Smooth and Roughened Surface Due to Marine Biofouling. IPTEK The Journal for Technology and Science, 28(3).

Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.