ANALISIS DIVERSIFIKASI PRODUK TAHU UNTUK MENINGKATKAN DAYA SAING PRODUK

Endang Siswati, Ardi Ardana, Juliani Pudjowati

Abstract

This research is a descriptive qualitative research that aims to analyze the diversification of tofu products and the factors that encourage it. The research location is in the tofu company, Mrs. Mujiani, Tropodo village, Krian sub-district. The informants in this study were the tofu business owner, Mrs. Mujiani, an employee of the production department, a customer, and a customer of a competitor's product. After the data was taken and checked for validity with triangulation methods including data triangulation, source, and technique triangulation, then data analysis was carried out. The results of the analysis are that the product diversification at Mrs. Mujiani's tofu company is in the tofu variants, namely fried tofu, half-cooked Chinese tofu and raw Chinese tofu, after product diversification there is an increase in sales so that the company's income also increases, this can increase product competitiveness in the market. . Whereas the driving factors for product diversification are, among others, the company wants to increase sales turnover so that profits can increase, increase distributors or salespeople, reduce production costs so that efficiency and effectiveness are obtained, employees become solid and strong, and are driven by the desire to use large capacity machines.

Keywords

Diversification analysis, tofu products, improve competitiveness

Full Text:

PDF

References

Aji, J. M. M., & Supriono, A. (2016).

Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen dalam Pembelian Produk Tahu di Kabupaten Jember. Jurnal Pamator: Jurnal Ilmiah Universitas Trunojoyo, 9(1).

Budi, F. S., Herawati, D., Purnomo, J.,

Sehabudin, U., & Nugroho, T. (2017). Peningkatan kualitas dan diversifikasi produk ikan teri untuk pemberdayaan masyarakat di Desa Saramaake, Halmahera Timur. Agrokreatif: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 89-99.

Fitriyah, D. (2022). Analisis diversifikasi

produk dalam meningkatkan kuantitas penjualan produk (studi kasus UD akar dewa jati Kabupaten Situbondo) (Doctoral dissertation, UIN KH Achmad Siddiq Jember).

Fandy Tjiptono, G. C., & Chandra, G.

(2017). Pemasaran strategik. Yogyakarta: Penerbit CV Andi Offset.

Fauziah, Z. (2019). Analisis faktor yang

mendorong diversifikasi produk: Studi kasus pada pelaku usaha konveksi Kota Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Handayani, N. U., Santoso, H., & Pratama,

A. I. (2012). Faktor-faktor yang memengaruhi peningkatan daya saing klaster mebel di Kabupaten Jepara. Jurnal teknik industri, 13(1), 22-30.

Hermawan, L. (2015). Dilema diversifikasi

produk: meningkatkan pendapatan atau menimbulkan kanibalisme produk?. Competence: Journal of Management Studies, 9(2).

Khairani, S., & Pratiwi, R. (2018).

Peningkatan omset penjualan melalui diversifikasi produk dan strategi promosi pada umkm kerajinan souvenir khas palembang. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 36-43.

Khamidi, S. (2013). Pengaruh

Diversifikasi Produk terhadap Penjualan (Studi Kasus pada Perusahaan Konveksi “Faiza Bordir” Bangil Pasuruan) (Doctoral dissertation, Brawijaya University).

Kusumawardhani, Y. (2020). Kajian 14

Pillar Pada Travel and Tourism Competitiveness Index (TTCI) Sebagai Indikator Daya Saing Pariwisata Suatu Negara. Tourism Scientific Journal, 6(1), 79-95.

Monique, E. P., & Nasution, S. (2019).

Analisis strategi pengembangan usaha tahu Teguh Pribadi Di Bengkulu Tengah. Ekombis review: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 7(2).

Marsigit, W. (2010). Pengembangan

diversifikasi produk pangan olahan lokal bengkulu untuk menunjang ketahanan pangan berkelanjutan. Agritech, 30(4).

Nijman, J H., & Wolk, Van Der. (1983).

Strategi Pemasaran Modern. Jakarta: Erlangga

Pangestu, S. (2021). Strategi diversifikasi

produk konveksi dalam meningkatkan omzet penjualan (Studi Kasus di Konfeksi Eva Indah Collection, Desa Botoran, Kecamatan Tulungagung, Kabupaten Tulungagung).

Tjiptono, F. (2019). Strategi pemasaran.

Yogyakarta: Penerbit CV Andi Offset

Tarida, Y. (2012). Strategi diferensiasi

produk, diversifikasi produk, harga jual dan kaitannya terhadap penjualan pada industri kerajinan rotan di Kota Palembang. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 10(2), 124-142.

Tjokrokusumo, D., Widyastuti, N. E. T. T.

Y., & Giarni, R. E. N. I. (2015). Diversifikasi produk olahan jamur tiram (Pleurotus ostreatus) sebagai makanan sehat. In Seminar Nasional Masyarakat Biodiversitas Indonesia (pp. 2016-2020).

Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References Review policy - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.