MANAJEMEN KINERJA PEGAWAI PADA PELAYANAN AKTA KELAHIRAN

Abd. Rohman, Vincentia Sinka Tiara, Dominika Dewiyanti

Abstract

This study’s purpose was analyzing employee performance management in providing services to the community. The research method used was descriptive qualitative with technical data analysis using Miles, Huberman, and Saldana models. The results of the study indicated that employee performance management in the Birth Certificate service is carried out by producing a Birth Certificate that is in accordance with the truth of the data elements in the application file (on requirements) and the Population database. The Village Head/Village Secretary also always corrects the work of his employees before signing the file. The process of completing the Birth Certificate is also carried out very quickly so that people do not have to wait too long. The village government uses two methods, namely the manual method and online-based. This manual method is carried out if the process of issuing a Birth Certificate cannot be carried out through SIMADE. While this online-based service is carried out through SIMADE (Village Management Information System). SIMADE is an information system that can accommodate most administrative service activities at the Village office more quickly and accurately to help village officials to improve their performance in providing services

Keywords

online service; birth certificate; performance

Full Text:

PDF

References

Abdillah, & Setiawan, P. F. A (2020). Pelayanan Pembuatan Akta Kelahiran di Kabupaten Subang. Jurnal Birokrasi & Pemerintah Daerah. Vol. 2. No.1

Abror M.D. & Hidayah, L (2021). Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan Kepada Masyarakat Pembuat Akte Kelahiran di UPT Dispendukcapil Kecamatan Purwosari. Jurnal Ilmiah Manajemen Publik dan Kebijakan Sosial. Vol. 5 No. 2 Tahun 2021

Arifin, H. (2019). Kualitas Pelayanan Publik Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Sidoarjo Terhadap Masyarakat Pembuat Akta

Kelahiran (Studi Kasus pada Dispendukcapil Kabupaten Sidoarjo). Jurnal Respon Publik. Vol. 13 No.3, pp. 62-68.

Keputusan Menteri PAN No. 63 Tahun 2003 tentang Pedoman Umum Penyelenggaraan Pelayanan Publik.

Mahmudi. (2015). Manajemen Kinerja Sektor Publik. Yogyakarta: Sekolah Tinggi limu Manajemen YKPN.

Malangtime.com. 2020. Inovasi Terus Digalakkan Dispendukcapil Kota Batu, Mulai Mobil Senyum hingga Pelampung Mosgun. Diakses pada

/03/2020 dari https://www.malangtimes.com/baca/50049/20200313/085700/inovasiterus-digalakkan-dispendukcapilkota-batu-mulai-mobil-senyumhingga-pelampung-mosgun

Miles, M.B.A., Huberman, M. & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook and the Coding Manual for Qualitative

Researchers. Thousand Oaks, CA: SAGE.

Moleong, L.J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mosso, A., Singkoh, F. & Sumampow, I. (2018) Kualitas Pelayanan Administrasi Kependudukan di Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil

Kabupaten Maybrat Provinsi Papua Barat. EKSEKUTIF: Jurnal Jurusan Ilmu Pemerintahan. Volume 1 No. 1 Tahun 2018.

Nelvianti. (2015). Kualitas Pelayanan Penerbitan Akta Kelahian Pada Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kota Palu. Jurnal Katalogis. Vol. 3, No. 9. Hal. 190 -195.

Peraturan Daerah Kota Batu No. 2 tahun 2016 tentang Penyelenggaraan Administrasi Kependudukan. Peraturan Pemerintah No. 40 Tahun 2019

tentang Pelaksanaan Undang-undang No. 23 Tahun 2006 tentang Administrasi Kependudukan sebagaimana telah diubah dengan Undang-undang No. 24 Tahun 2013 tentang Administrasi Kependudukan.

Ramdhani, A., Ramdhani, M. A., & Ainisyifa, H. (2017). Conceptual Framework of Corporate Culture Influenced on Employees Commitment to Organization. Journal International Business Management. Vol.11 No.3, 826-803.

Rohman, D.F. (2011). Implementasi Kebijakan Pelayanan Administrasi Kependudukan Terpadu (Studi pada Dinas Kependudukan dan Catatan

Sipil Kota Malang). Jurnal Administrasi Publik (JAP). Vol. 1, No. 5, Hal. 962- 971.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryadi, Zauhar, S. & Herlina. (2015). Kinerja Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Dalam Pelayanan Administrasi Kependudukan di Kota

Baru Kalimantan Selatan. Jurnal JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Politik). Vol.4 No. 3. Diakses Pada tanggal 11 Oktober 2018.

Susanti, K.H. (2017). Pengaruh Pelaksanaan Program Pelayanan Akta Kelahiran terhadap Kinerja Pegawai untuk Mewujudkan Mutu Pelayanan

Publik. Jurnal Publik. Vol. 11; No. 01; 2017; 54-64

Undang-undang Nomor 25 1ahun 2009 tentang Pelayanan Publik.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 35 Tahun 2014 tentang Perlindungan Anak.

Wachid, A., Makmur, M. & Puspitasari, S.L. (2013). Upaya Peningkatan Pelayanan Akta Kelahiran Di Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil

Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Administrasi publik (JAP). Vol. 1, No. 2. Hal. 231 – 237.

Wibowo. 2017. Manajemen Kinerja. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References Review policy - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.