FAKTOR BAURAN PEMASARAN TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN

Retno Ayu Novitawati, Pinda Anggelina Henceni, R .Y Susanto

Abstract

This study aims to see the effect of the marketing mix on consumer satisfaction, using descriptive quantitative with multivariate sampling technique. The data collected using questionnaires, surveys, documentation, and literature studies used with multiple linear regression. This study showed that simultaneously indicators of the marketing mix have a significant and positive effect on consumer satisfaction by 92.3%. The results showed that products and prices had no effect on satisfaction with significance level of 0.734> 0.05, and 0.096> 0.05, but places and promotion positive and significant effect on satisfaction with a significance level of 0.003 <0, 05, and 0.000 <0.05. From these results, it can be concluded to increase customer satisfaction. UKM must improve their marketing mix strategy.

Keywords

marketing mix; consumer satisfaction; UKM

Full Text:

PDF

References

Andy, T., Tjok, G. & Raka, S. (2018). pengaruh bauran pemasaran terhadap kepuasan pelanggan untuk meningkatkan niat pembelian ulang (Studi Pada Oli Sepada Motor Merek Eni di Kota Denpasar). Denpasar: E-Jurnal Manajemen (7, 10, 2018).63 Referensi : Jurnal Ilmu Manajemen dan Akuntansi Vol.9, No.1, 2021. Hal 57-62

Silaningsih & Utami, P. (2017). Pengaruh Marketing Mix Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Produk Olahan Makanan Ringan.

Haris, H. (2015). Analisi Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan, Kepuasan Dan Loyalitas Pembelian Roti Ceria Di Jember. Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah Republik Indonesia. (2020). Rencana Strategis Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah tahun 2020-2024.

Kotler & Amstrong. (2012). Prinsip –prinsip pemasaran. Edisi 13. Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Kotler & Keller. (2012). Manajemen Pemasaran. Edisi 12. Jakarta: Erlangga

Liputan6.com (diakses pada 14/3/2021 dari: http://bit.do/fPBhH).

Peraturan Presiden Nomor 18 Tahun 2020 tentang Rencana Pembangunan Jangka Menengah Nasional Tahun 2020-2024

Pupuani, N.W. & Sulistyawati, E. (2013). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Perilaku Pembelian Ulang (Studi Kasus pada Produk Pasta Gigi Merek Pepsodent di Kota Denpasar). Denpasar: Jurnal Manajemen (2, 6, 2013).

Stella, M., Yulna, D.H. & Sumarni. (2014). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Kepuasan pelanggan Restoran D’cost Plaza Andalas Padang. Sumatera Barat: Jurnal Pendidikan Ekonomi (1, 1, 2014).

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suri, A. & Ayu, N. (2016). Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Kepuasan Konsumen pada Warung Kanasha di Kota Langsa. Langsa Aceh. Jurnal Manajemen dan Keuangan (5, 1, 2016).

Tjiptono, F. & Chandra. (2012). Pemasaran Strategik. Yogyakarta: ANDI

Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item Supplementary files - Finding References Review policy - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.