ANALISIS MATRIK IE PADA PERANAN WANITA SEBAGAI PELAKU UMKM DALAM PENINGKATAN PEREKONOMIAN DI WILAYAH KECAMATAN NGANTANG KABUPATEN MALANG SEBAGAI DASAR DALAM PEMBANGUNAN

Warter Agustim, Moch. Nurhidayat

Abstract

This study aims to determine the appropriate steps in describing, analyzing, and interpreting the factors related to the empowerment of women's business associations that are able to raise the economic standard of the family and become an independent and economically prosperous family. Strategy determination is applied through three steps, the input stage, matching and decision. The input stage is carried out through the use of the Internal Factor Evaluation Matrix (IFE) and the External Factor Evaluation Matrix EFE). In the IFE matrix there is a total score of 242 and in the EFE matrix a score of 356 is obtained. From the analysis of internal and external factors, it is followed by the matching stage using the IE Matrix method. The IE matrix uses the scores obtained in the IFE matrix and the EFE matrix showing that the role of women as MSME actors in economic improvement is in cell II, with a strategy that can be used, namely developing and building so that they are in a strong position.

Keywords

marketing strategy; UMKM actor; IFE; EFE.

Full Text:

PDF

References

Agustim, Warter & Nurhidayat, Moch. 2020. Analisis IE pada UMKM Berbasis Produk Pertanian Kelompok Wanita Pelaku Usaha Tanaman Hias di Desa Sidomulyo. Kota Batu. Referensi : Jurnal Ilmu Manajemen dan Akuntansi.

David, Fred R. 2009. Strategic Manajemen, Manajemen Strategis, Konsep, Edisi Kesepuluh, Penerbit Salemba Empat, Jakarta.

Faizah, Siti Inayatul. 2011. Peran Pasar Tradisional Dalam Menyerap Angkatan Kerja Perempuan. Jurnal Ekonomi & Keuangan Islam, 1(2) : 181-196.

Fatmawati, Vera Nur. 2018. Peran Kelompok Wanita Tani Dalam Meningkatkan Pendapatan Keluarga. Skripsi. Fakultas Ekonomi Syari‟ah Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Purwokerto. Purwokerto.

Kotle, Philip dan Keller, Kevin L., 2006. Manajemen Pemasaran edisi ke 12 Jilid ke 1. New Jersey, Indeks

Rangkuti, Freddy.. Analisis SWOT tenik membelah kasus bisnis. Jakarta : PT. Gramedia Pustaka Utama. 2006

Setyawati, Y,. & Setyowinahyu, C. 2018. Kajian Sosial Ekonomi dalam Upaya Peningkatan Kesejahteraan Petani Bunga Pada Gapoktan Sekar Mulya dan Gelora Bunga Desa Sidomulyo, Kec. Batu, Kota Batu. Referensi : Jurnal Ilmu Manajemen dan Akuntansi, (6) 2, 9-16.

Srimelia, Cut. (2014). Peran Ganda Perempuan Single Parent Dalam Memenuhi Kebutuhan Ekonomi Keluarga Di Gampong Drien Tujoh Kecamatan Tripa Makmur Kabupaten Nagan Raya. Skripsi. Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Jurusan Sosiologi Universitas Teuku Umar. Aceh.

Stoner, James A.F; Freeman, R. Edward; Gilbert JR, Daniel. R, Manajemen, Jilid I, PT Bhuana Ilmu Populer. 2005

Syaketi, Sari. dkk. (2017). Analisa Peran Wanita UMKM Dalam Peningkatan Perekonomian di Kec. Ngantang, Kab. Malang. SENASPRO 2017 : 1142-1150.

Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References Review policy - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.