PENERAPAN METODE DRILL DENGAN MEDIA KARTU PINTAR JAWA (KAPIJA): EFEKTIFITAS DALAM PEMBELAJARAN BAHASA JAWA

Kellyna Cahya Widya, Dwiana Asih Wiranti, Nina Sofiana

Abstract

The purpose of this study was to determine the application of the drill method combined with Kartu Pintar Jawa (KAPIJA) media in improving student learning outcomes in class V SDN 2 Mantingan in Javanese script learning. The research method used was quantitative with a pre-experimental design involving 42 elementary school students. The results of this study revealed that student learning outcomes were proven to have increased as seen from the average pretest score of 44.4 increasing to 79.6 in the posttest. In addition, the t-test resulted in a 2-Tailed significance value = 0.000, indicating that there was a significant difference between the pretest and posttest results. The results showed that the combination of drill method and KAPIJA media was effective in improving students' understanding of Javanese characters. This combination succeeded in improving students' Javanese script literacy by making learning more interactive and fun.

Keywords

Drill method; Kartu Pintar Jawa Media (KAPIJA); Javanese script learning

Full Text:

PDF

References

Artha, I. K. agus. (2021). Pengaruh Metode Drill Terhadap Hasil Smash Bulutangkis Kegiatan Ekstrakurikuler Siswa SMP Negeri 4 Busungbiu. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 7(1), 46–55.

Budiastuti, P., Soenarto, S., Muchlas, M., & Ramndani, H. W. (2021). Analisis Tujuan Pembelajaran Dengan Kompetensi Dasar Pada Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika Di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Edukasi Elektro, 5(1), 39–48.

Febrianingrum, L., & WIranti, D. A. (2023). Pengaruh Media Puzzle terhadap Hasil Belajar Aksara Jawa di Kelas IV Sekolah Dasar. Basicedu, 7(6), 4098–4109.

Herliana, I. C., Kurniasih, & Heryanto, D. (2019). Penerapan Metode Drill Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Permulaan Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 155–166.

Ilham, S. (2020). Pengaruh Media Augmented Reality (AR) Bangun Ruang terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(5), 3(2), 524–532.

Kamalia, L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu UNO Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Sandhangan Swara Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jpgsd, 10, 1127–1136.

Made Suardiana, I. (2021). Metode Drill untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV SD. Journal of Education Action Research, 5(4), 542–547.

Mardiana, I. N. (2022). Metode Drill untuk Meningkatkan Hasil Belajar Penjasorkes pada Siswa Kelas VI SD. Journal of Education Action Research, 6(2), 182–187. https://doi.org/10.23887/jear.v6i2.45821

Muslihah, N. N., & Asmara, Y. (2019). Penerapan Metode Drill terhadap Peningkatan Kemampuan Menulis Aksara Ulu. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 2(2), 175–189. https://doi.org/10.31539/kibasp.v2i2.607

Nurcahyo, B., & Riskayanto, R. (2018). Analisis Dampak Penciptaan Brand Image Dan Aktifitas Word of Mouth (Wom) Pada Penguatan Keputusan Pembelian Produk Fashion. Jurnal Nusantara Aplikasi Manajemen Bisnis, 3(1), 14. https://doi.org/10.29407/nusamba.v3i1.12026

Putri, A. V. E., Sofiana, N., & Hamidaturrohmah. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Math Animaker Untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi Siswa Kelas V Sd Negeri 5 Sinanggul. Elips: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 180–191.

Rachmawati, R. R. A. (2023). Peningkatan Keterampilan Membaca Aksara Jawa Menggunakan Media Wayang Aksara pada Siswa Kelas 3 SDN Temas 01 Batu. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora (JPTWH), 2(2), 1014–1036.

Rahayu, J. R. (2021). Metode Drill untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Huruf Kapital pada Siswa Sekolah Dasar Kelas II. Jurnal Educatio, 7(3), 1026–1033. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1332

Sari, A. D., & Prabawati, I. (2016). Implementasi peraturan Gubernur jawa timur nomer 19 tahun 2014 tentang mata pelajaran bahasa daerah sebagai muatan lokal wajib di Sekolah/Madrasah pada sekolah menengah kejuruan Negeri 1 Kertosono Kabupaten Nganjuk. Kajian Kebijakan Publik, 01(01), 1–8.

Sari, N. K., Budiarto, M. T., & Rozhana, K. M. (2021). Students’ Digital Thinking Skills in Solving Mathematics Problems. Proceedings of the 1st International Conference on Mathematics and Mathematics Education (ICMMEd 2020), 550. https://doi.org/10.2991/assehr.k.210508.076

Sari, R. N., & Subrata, H. (2018). Efektivitas penggunaan Kartu Pintar Jawa (KAPIJA) dalam keterampilan menulis aksara jawa. Penggunaan Media Kartu Pintar Jawa (KAPIJA), 06(05), 829–838.

Surya, N. F., Wenda, D. D. N., & Primasatya, N. (2023). Pengembangan media pembelajaran paku Saraja pada materi aksara jawa untuk siswa kelas IV SD. Jurnal Muara Pendidikan, 8(1), 57–66.

Sutarni, sri. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa SMP dengan Menerapkan Metode IMPROVE. Jurnal Pena Edukasi, 4(1), 779–787.

Suwarsi. (2015). Meningkatkan kemampuan membaca dan menulis Aksara Jawa melalui metode drill. EDUSCOPE, 1(1), 22–28.

Yandi, A., Nathania, A., Putri, K., & Syaza, Y. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara (JPSN), 1(1), 13–24. https://doi.org/10.38035/jpsn.v1i1

Yusmiati, A., Prasetiyawati, D., & Asep Ardiyanto. (2018). Penggunaan media kartu aksara dalam pembelajaran aksara jawa dengan model jigsaw pada siswa kelas IV. JGK (Jurnal Guru Kita), 3(1), 103–114.

DOI: https://doi.org/10.33366/ilg.v7i1.5870 | Viewed : 11 | Download : 3
Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References Review policy - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.