PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN EDUCANDY TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS IV PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DI SD NEGERI 1 WONOBOYO

Ayu Lestari, Dwi Maryani Rispatiningsih, Widia Darma

Abstract

This study aims to determine whether there is an effect of Educandy learning media on the learning motivation of fourth grade students in Pancasila Education subjects at SD Negeri 1 Wonoboyo. This research is a quasi-experimental quantitative research, namely Non-Equivalent Control Group Design, which has two groups of subjects for the experimental class and the control class. Involving as many as 36 students. Data collection techniques were observation, questionnaires, interviews, and documentation. Data analysis is normality test, homogeneity test, and independent sample t-test. The use of learning motivation questionnaires to determine student learning motivation at the beginning and end. The results of the initial motivation questionnaire for the control and experimental classes respectively obtained an average value of 68.33 and 66.44, while the results of the final motivation questionnaire were 61.11 and 72.78. The hypothesis test conducted was obtained when the significance value (2-tailed) was 0.000. The conclusion obtained is if there is an effect of Educandy learning media on the learning motivation of SD Negeri 1 Wonoboyo students.

Keywords

Learning Media; Educandy; Student Learning Motivation; Pancasila Education

Full Text:

PDF

References

Ambarwati, A., Asih, S., & Putranto, D. (2023). Peran Guru Kelas dalam Pelaksanaan Bimbingan Konseling untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa (Studi Deskriptif Siswa Kelas V di SD Negeri Giyono Kecamatan Jumo Kabupaten Temanggung). Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(4), 1633. https://doi.org/10.35931/am.v7i4.2681

Ananda, R., & Hayati, F. (2020). Variabel Belajar Kompilasi Konsep. In M. Fadhli (Ed.), CV. Pusdikra Mitra Jaya.

Ayu, T. D., Rispatiningsih, D. M., & Walyono, W. (2022). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Minggu Buddha (SMB) Dhamma Sena (Studi Kasus di Vihara Sradha Dhamma Pokoh, Wonoboyo). Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 8(4), 1593. https://doi.org/10.32884/ideas.v8i4.1049

Fadhilah, F. N. (2023). Pengembangan Media Bahasa Arab Menggunakan Web Educandy. Al-Ittijah : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Bahasa Arab, 14(1), 51–62. https://doi.org/10.32678/al-ittijah.v14i1.5609

Febrita, Y., & Ulfah, M. (2019). Peranan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika 2019, 0812(2019), 181–188.

Hazmi, N. (2019). Tugas Guru Dalam Proses Pembelajaran. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 2(1), 56–65.

Hermawan, H. T., Sadtyadi, H., & Hariyanto. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Visual Novel Materi Empat Peristiwa Agung Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Agama Buddha Dan Ilmu Pengetahuan, VI(1), 89–103.

Ismail, S. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Berbasis Proyek “Project Based Learning” Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas X IPA SMA Negeri 35 Halmahera Selatan Pada Konsep Gerak Lurus”. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(5), 256–259. https://doi.org/10.5281/zenodo.6466594

Ismoyo, T. (2020). Konsep Pendidikan Dalam Pandangan Agama Buddha. Jurnal Pendidikan Buddha Dan Isu Sosial Kontemporer (JPBISK), 2(1), 56–63. https://doi.org/10.56325/jpbisk.v2i1.19

Jainiyah, J., Fahrudin, F., Ismiasih, I., & Ulfah, M. (2023). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.284

Janna, N. M. (2020). Variabel dan skala pengukuran statistik. Jurnal Pengukuran Statistik, 1(1), 1–8.

Kholfadina, K., & Mayarni. (2022). Penggunaan Educandy dan Dampaknya terhadap Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 259–265. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i2.49503

La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.463-474.2021

Nurhikmah, A., Madianti, H. P., Azzahra, P. A., & Marini, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Melalui Game Educandy Untuk Meningkatkan Karakter Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 2(3), 439–448.

Nurmala, D. A., Tripalupi, L. E., & Suharsono, N. (2014). Pengaruh Motivasi Belajar dan Aktivitas Belajar Spiritual Hasil Belajar Akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 4(1), 4.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 03(01), 171–187.

Quraisy, A. (2022). Normalitas Data Menggunakan Uji Kolmogorov-Smirnov dan Saphiro-Wilk. J-HEST Journal of Health Education Economics Science and Technology, 3(1), 7–11. https://doi.org/10.36339/jhest.v3i1.42

Rapida Yana, D. (2023). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Bermain Peran Pada. Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 7(4), 185–197.

Rismawati, M., & Khairiati, E. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Matematika. J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 295–

https://doi.org/10.31932/j-pimat.v3i1.1129

Rohmah, N. (2021). Media Pembelajaran Masa Kini: Aplikasi Pembuatan dan Kegunaannya. Awwaliyah Jurnal PGMI, 4(2), 130–131.

Sudaryana, B., & Agusiady, H. R. R. (2022). Metodologi Penelitain Kuantitatif. Deepublish.

Ulya, M. (2021). Penggunaan Educandy Dalam Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 10(1), 55. https://doi.org/10.31000/lgrm.v10i1.4089

Walyono, W., & Anitah, S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika pada Materi Luas Segiempat di Kelas VII SMP Baitul Quran Kabupaten Sragen. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan, 225–228.

Yudha, J. R. P. A., & Sundari, S. (2021). Manfaat Media Pembelajaran YouTube terhadap Capaian Kompetensi Mahasiswa. Journal of Telenursing (JOTING), 3(2), 538–545. https://doi.org/10.31539/joting.v3i2.2561

Zakiya, R. S., & Kurniasari, R. (2021). Pengaruh Media Game Educandy Terhadap Pengetahuan Hipertensi Pada Remaja di Desa Telaga Murni. Jurnal Gizi Dan Kuliner, 2(2), 1–7. https://doi.org/10.35706/giziku.v2i2.5932

DOI: https://doi.org/10.33366/ilg.v7i1.5859 | Viewed : 17 | Download : 6
Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References Review policy - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.