PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS CANVA PADA MATA PELAJARAN PPKn KELAS II

Herlin Herlin, Moh. Farid Nurul Anwar, Chusnul Chotimah

Abstract

This research and development aims to create a valid and effective canva-based interactive learning media for Civics subjects in class II SDN Merjosari 3 Malang City. This study uses the research and development (R&D) research type of the Borg and Gall model. The development procedure consists of nine steps modified from the Borg and Gall model: (1) research and data collection; (2) planning; (3) initial product development; (4) validation test; (5) product revision; (6) small group trial; (7) product revision; (8) large group trial; and (9) valid and effective products. The results of the final test with a score of 72 with an effective category can be seen from the benchmark reference assessment guidelines. These results show that canva-based interactive learning media in Civics class II subjects can be used as an effective and valid learning media.

Keywords

Development; Interactive Learning Media; Canva; PPKn

Full Text:

PDF

References

Afifah, N., Kurniaman, O., & Noviana, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(1), 33–42. https://doi.org/10.33578/kpd.v1i1.24

amelia, D., & Suryani, L. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS CANVA PADA MATERI BANGUN DATAR KELAS IV SD NEGERI 80 PALEMBANG. 09, 89–90.

Anwar, M. F, N., Ruminiati, & Suharjo. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Kearifan Lokal Kabupaten Sumenep Kelas Iv Subtema Lingkungan Tempat Tinggalku. Jurnal Pendidikan : Teori, Penelitian Dan Pengembangan, 2(10), 1291–1297.

Ariyanti, M. (2017). Perbandingan Keefektifan Project-Based Learning dan Problem-Based Learning Ditinjau dari Ketercapaian Tujuan Pembelajaran The Effectiveness Comparison of Project-Based Learning and Problem-Based Learning Models in Terms of Achievement of Student ’ s Learn. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 5(1), 1–10.

Divan, S. (2018). Pengembangan bahan ajar tematik berbasis budaya lokal untuk siswa kelas iv sekolah dasar. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan. Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 3(1), 101–114.

Effendi, H., & Hendriyani, Y. (2016). Pengembangan Model Blended Learning Interaktif dengan Prosedur Borg and Gall. International Seminar on Education (ISE) 2nd, October 2018, 62–70. https://doi.org/10.31227/osf.io/zfajx

Ibda, F. (2012). PENDIDIKAN MORAL ANAK MELALUI PENGAJARAN BIDANG STUDI PPKn DAN PENDIDIKAN AGAMA. Jurnal Ilmiah Didaktika, 12(2), 338–347. https://doi.org/10.22373/jid.v12i2.457

Jannah, M., & Julianto, J. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Digestive System Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ipa Kelas V. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2), 124–134.

Kamila, Z., & Kowiyah, K. (2022). Pengembangan MediazPembelajarankInteraktif Berbasis Canva padaiMateriiPecahan untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 72–83. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1663

Kusuma, I. (2023). Development OF Canva Application Based Learning Media for E-Book Interactive. 10, 71–79. https://doi.org/10.26858/jnp.v10i1.

Prastiwi, M. A., & Jumino, J. (2018). No Title. Efektivitas Aplikasi Ipusnas Sebagai Sarana Temu Balik Informasi Elektronik Perpustakaan Nasional Republik Indonesia.

Rahmadani, D. A., Basori, M., & Sahari, S. (2023). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS CANVA PADA MATERI BENTUK DAN FUNGSI TUMBUHAN UNTUK KELAS IV DI SDN BLAWE. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Rahman, D. N., Saputra, D. S., & Kurino, Y. D. (2019). Pemanfaatan Teknologi Mobile Learning Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar. Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNMA 2019, 357–362.

Rozhana, K. M., & Sari, N. K. (2019). Karakter Untuk Menghadapi Era Sustainable Development of Learning Assessment on Character. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 4, 119–126.

Sari, N. K. (2016). Menggunakan Penajaman Ciri Questioning & Clarifying Untuk Membelajarkan Fungsi Polinomial ( Using the Improvement of Questioning & Clarifying Marks to Teach of Polynomial Functions ). 1(2), 27–33.

Sari, N. K., Budiarto, M. T., & Ekawati, R. (2023). Level Kompetensi Digital Mahasiswa Pada Bidang Pemecahan Masalah. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 7(1), 45–54. https://doi.org/10.35706/sjme.v7i1.6629

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Tarigan, D., & Siagian, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Ekonomi. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan, 2(2), 187–200. https://doi.org/10.24114/jtikp.v2i2.3295

DOI: https://doi.org/10.33366/ilg.v7i1.5810 | Viewed : 9 | Download : 2
Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References Review policy - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.