PENGEMBANGAN MODUL KURIKULUM MERDEKA PEMBELAJARAN IPAS MATERI TUMBUHAN SUMBER KEHIDUPAN DI BUMI DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR

Firsta Bagus Sugiharto, Kardiana Metha Rozhana, Luluk Nurjanah

Abstract

This research aims to determine the validity of the IPAS (natural and social sciences) module on plant sources of life which can improve learning achievement in the grade IV independent curriculum at SDN 06 Kalipare, Malang Regency. This type of development research uses the Modified ADDIE development model. Data collection instruments include questionnaires for linguists, material experts and media experts. The results of research on the development of the science and science module on plants as the source of life showed an average result of 89.33% with details of 98% for language experts, 90% for material experts and 80% for media experts. From this data it can be concluded that the development of the science and science module is valid and can be used in the science and science learning process regarding plants that are the source of life in the Merdeka curriculum.

Keywords

Development; IPAS; Modul; Validity

Full Text:

PDF

References

Albar, J. (2022). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka Terhadap Kecerdasan Interpersonal Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 273–279. https://doi.org/10.46368/jpd.v10i2.891

Aliyah, A. , S. D. P. , & W. J. (2024). Analisis Permasalahan dan Kebutuhan Pelatihan Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Belajar (Studi Pada Guru PAI SDIT Annajiyah Lubuklinggau).

Ayudia, I., Bhoke, W., Oktari, R., Carmelita, M., Salem, V., Khairani, M., Mamontho, F., & Setiawati, M. (2023). Pengembangan Kurikulum.

Giri Pawana, M., Suharsono, N., & Made Kirna, I. (2016). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Proyek Dengan Model Addie Pada Materi Pemrograman Web Siswa Kelas X Semester Genap Di Smk Negeri 3 Singaraja (Vol. 4).

Hidayaha, N. , & Ami, M. S. (2021). Validasi Ahli Terhadap Koleksi Herbarium Tumbuhan yang Digunakan dalam Upacara Adat Tedhak Siti Di Kabupaten Jombang. JKPI: Jurnal Kajian Pendidikan IPA, 1(2), 53–61.

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40.

Muhammad, F. (2017). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan. TADBIR : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(02), 216–240.

N Rogahang, S. S., Ryke Kalalo, R., & Rahmadina Yanti, E. (2024). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Digital Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Dan Pengalaman Belajar Siswa.

Nirwana, R., Khoiri, Q., Fatmawati, U., Bengkulu, S., Fatah, J. R., & Bengkulu, K. (2023). Kebijakan Kurikulum Pendidikan Islam Pada Satuan Pendidikan Dasar, Menengah dan Tinggi. Journal on Education, 05(02), 5266–5278.

Setiawan, B., Nurro’in Habibah, E., Rahmadani, A. P., Fatma, D., Ardianti, N., Program, ), Tadris, S., Sosial, I. P., Tarbiyah, F., Keguruan, I., Islam, U., Sayyid, N., & Tulungagung, A. R. (2023). Peran Teknologi Dalam Meningkatkan Efektivitas Proses Pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 1–17. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i1.1167

DOI: https://doi.org/10.33366/ilg.v7i1.5791 | Viewed : 11 | Download : 4
Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References Review policy - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.