IMPLEMENTASI MEDIA MOTARO BERBASIS TPACK PADA PEMBELAJARAN IPS UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK

Kardiana Zendha Avalentina, Adi Tri Atmaja

Abstract

The purpose of this research is to improve students learning motivation by using TPACK-based MOTARO media in social studies subjects. The type of research method is classroom research which is carried out for 2 cycles. Data analysis was carried out through interviews, observations, questionnaires and documentation to see the level of students learning motivation after using TPACK-based MOTARO media in social studies subjects. The results of observing student motivation obtained a score percentage of 71%, including the high motivation category, and at the second meeting using media, the average class obtained a score percentage of 82%, including the very high motivation category. Then it was obtained through a learning motivation questionnaire that students got the class average score at the first meeting with a percentage of 74% which was included in the high motivation category and at the second meeting there was an increase with the class average with a percentage of 88% which was included in the very high motivation category. So, from the results of the questionnaire and observations obtained, the implementation of TPACK-based MOTARO media in social studies subjects can increase students learning motivation.

Keywords

Media; Motivation; TPACK; MOTARO; Classroom Research; Social Studies Subject

Full Text:

PDF

References

Afandi, R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dan Hasil Belajar IPS di Sekolah Dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 77–89.

Anggraini, S., & Sukartono, S. (2022). Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5287–5294. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.3071

Awe, E. Y., & Benge, K. (2017). Hubungan antara Minat dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar IPA pada Siswa SD. Journal of Education Technology, 1(4), 231.

Desyawati, K., Goreti, M., Kristiantari, R., Agung, G., & Negara, O. (2021). Media Permainan Monopoli Berbasis Problem Based Learning pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 168–174.

Ekaningtiass, P., Fitriani, H., Nurudin, M. N., & Akhodiyah, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Teknologi pada Materi Teks Prosedur untuk Siswa Kelas VII SMP. Journal on Education, 6(1), 841–847. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3000

Hanik, E. U., Puspitasari, D., Safitri, E., Firdaus, H. R., Pratiwi, M., & Innayah, R. N. (2022). Integrasi Pendekatan TPACK (Technological, Pedagogical, Content Knowledge) Guru Sekolah Dasar SIKL dalam Melaksanakan Pembelajaran Era Digital. Journal of Educational Integration and Development, Volume 2, Nomor 1 (hlm. 15-27). JEID: Journal of Educational Integration and Development, 2(1), 15–27.

Husain, R., & Ibrahim, D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Articulate Storyline di Sekolah Dasar. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 1365–1374.

Islamiyah, T. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Berbasis Permainan Monopoli. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 4(1), 37.

Isnaini, A. N., & Rahmawati, D. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Akuntansi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia Edisi 1, 1–9.

Janah, E. F. (2022). Konsep dan Implementasi TPACK pada Pembelajaran di Sekolah Dasar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 348.

Kurniasari, P., & Mardikaningsih, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Berbasis Android untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Teknologi Pembelajaran (JTeP), 2(2), 1–8.

Kusumaningrahayu, N., & Aka, K. A. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Permainan Monopoli Edukatif pada Mata Pelajaran IPS Materi Keragaman Budaya di Indonesia Berbasis Kearifan Lokal Nganjuk Kelas IV Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-6, 475–479.

Lubis, I. R., & Ikhsan, J. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Prestasi Kognitif Peserta Didik Sma. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(2), 168–174. https://doi.org/10.21831/jipi.v1i2.7504

Masnarati, C. (2020). Penerapan Permainan Monopoli dengan Pembelajaran IPS Pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(2), 103–114.

Oktaviana, E., & Yudha, C. B. (2022). Tecnological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) dalam Pembelajaran Abad Ke-21. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 5(2), 57–64.

Pratama, A. N., & Batubara, H. H. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline Materi Penerapan Nilai-Nilai Pancasila. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 157–168.

Rafi, I., & Sabrina, N. (2019). Pengintegrasian TPACK dalam Pembelajaran Transformasi Geometri SMA untuk Mengembangkan Profesionalitas Guru Matematika. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 3(1), 47–56.

Rimang, S. S., & Usman, Hasriani, M. (2024). Implementasi Pendekatan Teaching At the Right Level and Culturally Responsive Teaching pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IX di SMPN 1 Segeri Pangkep. LANGUAGE: Jurnal Inovasi Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 3(4), 158–166.

Sa’adah, S., & Kariadinata, R. (2018). Profil Tecnological Pedagogical and Content Knowledge Mahasiswa Calon Guru Biologi. Jurnal BIOEDUIN: Program Studi Pendidikan Biologi, 8(2), 17–28.

Sari, A., Sari, Y. A., & Dina Namira. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Terintegrasi Culturally Responsive Teaching (CRT) untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas X IPA 2 SMA Negeri 7 Mataram pada Mata Pelajaran Kimia Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Asimilasi Pendidikan, 1(2), 110–118.

Suarni, S., Rapi, M., Damayanti, E., & Safei, S. (2023). Motivasi Belajar papat Ditingkatkan Menggunakan Media Monopoli pada Peserta Didik SMP Negeri 4 Polongbangkeng Utara Kabupaten Takalar. Quagga: Jurnal Pendidikan Dan Biologi, 15(1), 79–86.

Susanti, M. D., Ridwan, I. R., & Susilawati. (2022). Penerapan Media Monopoli dalam Pembelajaran IPS di Tema 5 untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Persada, 5(1), 9–15.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran. Prenada Media Group.

Suyamto, J., Masykuri, M., & Sarwanto, S. (2020). Analisis Kemampuan TPACK (Technolgical, Pedagogical, and Content, Knowledge) Guru Biologi SMA dalam Menyusun Perangkat Pembelajaran Materi Sistem Peredaran Darah. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 9(1), 46.

Utomo, E. P. (2017). Internalization of National Character Value in Social Studies. SOCIA: Jurnal Ilmu-Imu Sosial, an Academic Journal, 4(2), 132–145.

Waton, M. N. (2024). Implementasi Teknologi Pendidikan dalam Proses Pembelajaran Berdiferensiasi. Abnauna: Jurnal Ilmu Pendidikan Anak, 2(2), 53–65. https://doi.org/10.52431/jurnalilmupendidikananak.v2i2.2251

Widaningsih, R., Margo Irianto, D., & Yuniarti, Y. (2023). Pembelajaran Berbasis TPACK untuk Meningkatkan Kemampuan Numerasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 9(1), 9–16.

DOI: https://doi.org/10.33366/ilg.v7i1.5768 | Viewed : 17 | Download : 5
Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References Review policy - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.