IMPLEMENTASI METODE PEMBELAJARAN TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) DENGAN MEDIA GURITA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA MATERI UNSUR INTRINSIK CERITA PENDEK

Aurellya Issyibilla, Maulfi Syaiful Rizal

Abstract

This research aims to implement the Team Games Tournament (TGT) learning method using an octopus media on the intrinsic elements of short stories and to determine the impact of implementing this teaching method. The study employs the Team Games Tournament (TGT) method with an octopus media to examine its implementation in teaching the intrinsic elements of short stories. It adopts a qualitative approach with a descriptive method. Data collection techniques and sources include classroom observations of XI-2 at SMA Negeri 1 Kepanjen, interviews with teacher, and questionnaires distributed to students. Data analysis employs data reduction techniques, where information is summarized and essential points are identified. The findings are presented descriptively. The implementation of the teaching method with the aid of media encourages active student participation in the learning process, and students do not feel bored when reading materials or short stories presented, which also positively impacts student learning outcomes.

Keywords

: Learning media; Team Games Tournament; Intrinsic Elements; Short Stories

Full Text:

PDF

References

Asfar, A. M. I. T., Asfar, A. M. I. A., Asfar, Aa. H., & Kurnia, A. (2020). Landasan Pendidikan: Hakikat dan Tujuan Pendidikan (Implications Of Philosophical Views Of People In Education). Jurnal Pendidikan dan Edukasi, 2(1), 1–15. https://doi.org/DOI:10.13140/RG.2.2.22158.10566

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Hasanah, U., Wijayanti, R., Metty Liesdiani, dan, Pendidikan Matematika, P., & PGRI Bangkalan, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran TGT (Teams Games Tournament) dengan Permainan Ludo terhadap Hasil Belajar Siswa. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2). http://jurnal.umk.ac.id/index.php/anargya

Hidayat, I. (2019). 50 Strategi Pembelajaran Populer. Diva Press.

Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan “Konsep, Teori dan Aplikasinya” (C. Wijaya & Amiruddin, Ed.). Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Hutapea, D. O., Sakti, R., Gaol, L., Sidebang, D. D., Taufiq, T. A., Rachman, F., &

Siagian, L. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Konvensional dalam Mata Pelajaran PKn untuk Mengatasi Permasalahan Belajar pada Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 27 Medan. Pancasila and Civics Education Journal, 2(3), 28–32. https://doi.org/10.30596/jcositte.v1i1.xxxx

Kurniasari, R., & Rezania, V. (2022). Penerapan Metode Snowball Throwing Berbantuan Media Audio Visual dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 15(1), 33–38.

Listiyaningsih, S., & Sadjiarto, A. (2018). Perbedaan Metode Pembelajaran Jigsaw Dengan Metode Pembelajaran Team Games Turnament Terhadap Hasil Belajar Kewirausahaan. Ecodunamika, 1(1). https://ejournal.uksw.edu/ecodunamika/article/view/152

Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W.,

Susilawati, I., & Tangerang, U. M. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi. Dalam EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains (Vol. 3, Nomor 2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi

Mufidah, Z., Azizah, N., Saputra, E., Kunci, K., Fishbowl, M., Fiqih, M., & Tindakan Kelas, P. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Fishbowl dalam Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Fiqih. Dalam Jurnal Pendidikan Islam (Vol. 3, Nomor 1).

Nuryanti, R. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Strategi Team Games Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Bilangan Romawi bagi Siswa Tunarungu Kelas IV SDLB. JASSI anakku, 20(1), 40–51. https://doi.org/10.17509/jassi.v19i1.22711

Pristiwanti, D. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911–7915. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498

Raikhan. (2018). ANALISIS PERBEDAAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN FIKIH MI DENGAN MENGGUNAKAN METODE CERAMAH DAN TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT). Awwaliyah: Jurnal PGMI, 1(1).

Rifqi, M. (2022). Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Cooperative Learning Model Team Game Tournament (TGT) untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik. Edudikara: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1). https://doi.org/10.32585/edudikara.v7i1.271

Rosida, P., Suprihatin, T., Psikologi, F., Islam, U., & Semarang, A. (2011). Pengaruh Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika Pada Siswa Kelas 2 SMU. 6(2), 89–102.

Rozhana, K. M., & Anwar, M. F. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Multiple Intelligences untuk Meningkatkan Hasil Belalajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 6(1), 95–103. https://doi.org/10.21067/jbpd.v6i1.5957

Rozhana, K. M., & Sari, N. K. (2019). Karakter Untuk Menghadapi Era Sustainable Development of Learning Assessment on Character. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 4, 119–126.

Rusandi, & Rusli, M. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48–60. http://jurnal.staiddimakassar.ac.id/index.php/aujpsi

Rusman. (2018). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Pt Rajagrafindo Persada.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 05(02), 3928–3936.

DOI: https://doi.org/10.33366/ilg.v7i1.5757 | Viewed : 11 | Download : 6
Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References Review policy - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.