PELAKSANAAN PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA (P5) DAN KAITANNYA DENGAN PENDIDIKAN AKHLAK ANAK DALAM HADITS
Abstract
The purpose of this study is to investigate the implementation of the project at SDIT Future Islamic School (FIS) Pekanbaru to enhance the Pancasila student profile (P5) dimension of faith, devotion to God Almighty, and noble character in the independent curriculum, as well as the relationship between this project and the students' moral education in the hadith. The study that was done falls under the category of qualitative descriptive research. Interviews are the method used to get data. Content analysis is the method used for data analysis. According to the study's findings, P5 is being implemented at SDIT Future Islamic School (FIS) Pekanbaru, which is improving religious, interpersonal, environmental, and national morality. The moral education of children in the hadith is connected to the implementation of P5 at SDIT FIS. The result of the research is Islamic Integrated Islamic School should adopt the hadist in their teaching learning process.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A’yun, Q., Indriani, S. M., Anugrah, V., Amelia, V., Khoiri, M. M., & Wahyudi. (2022). Penanaman Nilai Beriman Bertakwa kepada Tuhan Yang Maha Esa dan Berakhlak Mulia Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Pembiasaan Siswa di MTs Al-Ma’arif 03 Singosari. TABYIN: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 4(2), 59–69.
Budiarti, N. I. (2022). Merdeka Mengajar Platform As a Support for the Quality of Mathematics Learning in East Java. Matematika Dan Pembelajaran, 10(1), 13–25.
Mariana, D. (2021). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah terhadap efektivitas Sekolah Penggerak dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10228–10233.
Muhson, M. (2022). Discourse Analysis of Merdeka Belajar Curriculum Application in Madrasahs toward the Islamic Religious Education Learning System. Ejournal.Staimnglawak.Ac.Id, 7(2), 93.
Nasihatun, S. (2019). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam dan Strategi Implementasinya. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan, 7(2), 321–336. https://doi.org/10.36052/andragogi.v7i2.100
Nurasiah, I., Marini, A., Nafiah, M., & Rachmawati, N. (2022). Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3), 3639–3648. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2727
Patilima, S. (2022). Sekolah Penggerak Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 0(0), 228–236.
Rachmawati, R. R. A. (2023). Peningkatan Keterampilan Membaca Aksara Jawa Menggunakan Media Wayang Aksara pada Siswa Kelas 3 SDN Temas 01 Batu. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora (JPTWH), 2(2), 1014–1036.
Ramdani, M., Yuliyanti, S. Y., Rahmatulloh, I. T., & Suratman, S. (2022). Penggunaan Platform Merdeka Mengajar (PMM) pada Guru Sekolah Dasar. Journal of Instructional and Development Researches, 2(6), 248–254. https://doi.org/10.53621/jider.v2i6.201
Ryan, Cooper, & Tauer. (2013). Penggunaan Aplikasi Merdeka Mengajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Sekolah Penggerak. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 07(2), 12–26.
Sugiyono. (2021). Metode penelitian pendidikan: (pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R & D (5th ed.). Areka.
Sukarno, M. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter dalam Era Masyarakat 5.0. Prosiding Seminar Nasional 2020, 1(3), 32–37.
Sumandya, I. wayan. (2022). Link and Match Konten Pelajaran Matematika, Strategi Pembelajaran dan Platform Merdeka Mengajar untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Prosiding MAHASENDIKA 2022, 22(22), 1–13.
Susilowati, E. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 1(1), 115–132. https://doi.org/10.56436/mijose.v1i1.85
Syafi’i, F. F. (2021). Merdeka belajar: sekolah penggerak. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0,” November, 46–47.
Refbacks
- There are currently no refbacks.