PROBLEM PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI BERBASIS PROFIL BELAJAR DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH DI SMAN 2 MOJOKERTO
Abstract
This research aims to describe the application, solution and management of differentiated learning problems based on student learning profiles in History subjects. This study used qualitative research methods with data analysis using data reduction, data presentation, and drawing conclusions which were carried out continuously. The results and discussion obtained were the application of differentiated learning in History subjects using a differentiation strategy consisting of content, process, and product. The resulted of the research in the form of differentiated learning based on student learning profiles can be used in limited resources, educator skills, limited time, different assessments, and complex classroom management. This can be applied to a variety of different learning characteristics of students by fulfilling all the needs of students based on their abilities and taking into account the learning readiness of students so as to raise the learning motivation of each student in the history learning process in class.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alhafiz, N. (2022). Analisis profil gaya belajar siswa untuk pembelajaran berdiferensiasi di SMP Negeri 23 Pekanbaru. J-Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(8), 1913-1922.
Aminuriyah, S., Markhamah, & Sutama. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi: Meningkatkan kreativitas peserta didik. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha, 9(2), 89-100.
Anastasia, M. S., Purwanto, A. D., Nanda, A. D., & Prayoga, M. D. (2017). Landasan pendidikan Taman Siswa bagi pem-bentukan pendidikan karakter di Indonesia (1922-1942). In M. S. Anastasia (Ed.). (2017). Sejarah pendidikan: Kumpulan artikel (pp. 1-20). Malang: UBDB.
Apriliani, D. N., & Panggayuh, V. (2018). Pengaruh penggunaan model pem-belajaran berbasis project based learning (PjBL) terhadap minat belajar dan hasil belajar siswa kelas X RPL di SMK Negeri 1 Boyolangu. Journal of Education and ICT (JoEICT), 2(1), 19-26.
Aulia, R., & Sontani, U. T. (2018). Pengelolaan kelas sebagai determinan terhadap hasil belajar. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 149-157.
DePorter, B., & Hernacki, M. (2015). Quantum learning: Membiasakan belajar nyaman dan menyenangkan (Cet. 1). (A. Abdurrahman, Trans.). Bandung: Kaifa Learning.
Dewi, S. (2022). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi pada mata pelajaran budaya kelas XI di SMAN 5 Garut. Journal of Music Education, 1(1), 1-8.
Elcery, M., & Satria, R. (2023). Pembelajaran pendidikan agama Islam berbasis diferensiasi gaya belajar peserta didik kelas IX di SMP Negeri 7 Padang. As-Sabiqun, 5(3), 861-873.
Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2020). Konsep merdeka belajar pendidikan Indonesia dalam perspektif filsafat progresivisme. Konstruktivisme: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(2), 155-164.
Fatoni, A. (2020). Wawasan pendidikan (pendidikan dan pendidik). MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(1), 65-79. https://doi.org/https://doi.org/10.52166/mida.v3i1.1841.
Febriyanti, N. (2021). Implementasi konsep pendidikan menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1631-1637.
Hamidah, I., & Citra, S. Y. (2021). Efektivitas model pembelajaran project based learning (PjBL) terhadap minat dan hasil belajar peserta didik. Bioedusains: Jurnal Pendidikan Biologi dan Sains, 4(2), 307-314.
Herwina, W. (2021). Optimalisasi kebutuhan murid dan hasil belajar dengan pem-belajaran berdiferensiasi. Perspektif Ilmu Pendidikan, 35(2), 175-182. https://doi.org/10.21009/PIP.352.10.
Indah, R. A., Rahmadhani, F., & Muhyiatul, F. (2022). Pengaruh penerapan PJBL dalam pembelajaran biologi terhadap peningkatan keterampilan berpikir kritis dan kreatif. Ruang-ruang Kelas: Jurnal Pendidikan Biologi, 2(3), 27-33.
Irhamny, W. F., Marsudi, & Sultani, Z. I. M. (2022). Persepsi guru sejarah sekolah menengah kejuruan negeri (SMKN) di Kota Kediri terhadap aksi sepihak Partai Komunis Indonesia (PKI) di Kediri sebelum meletusnya peristiwa G 30 S/PKI 1965. Jurnal Artefak, 9(2), 121-138.
Ismayanti, Arsyad, M., & Marisda, D. (2020). Penerapan strategi refleksi pada akhir pembelajaran untuk meningkatkan keterampilan berpikir kreatif peserta didik pada materi fluida. Karst: Jurnal Pendidikan Fisika dan Terapannya, 3(1), 27-31. https://doi.org/10.46918/karst.v3i1.573.
Jatmiko, H. T. P., & Putra, R. S. P. (2023). Refleksi diri pendidik bahasa Indonesia dalam pembelajaran berdiferensiasi di sekolah penggerak. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(2), 224-232. http://dx.doi.org/10.30651/lf.v6i2.14701.
Jayanti, S. D., Suprijono, A., & Jacky, M. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka pada mata pelajaran sejarah di SMA Negeri 22 Surabaya. Edukasia: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 561-566.
Marantika, J. E. R., Tomasouw, J., & Wenno, E. C. (2023). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi di kelas. German für Gesellschaft (J-Gefüge), 2(1), 1-8.
Marlina. (2019). Panduan pelaksanaan model pembelajaran berdiferensiasi di sekolah inklusif (Cet. 1). Padang: Universitas Negeri Padang Press.
Marzoan. (2023). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi di sekolah dasar (tinjauan literature dalam implementasi kurikulum merdeka). Renjana Pendidikan Dasar, 3(2), 113-122.
Maulidia, F. R., & Prafitasari, A. N. (2023). Strategi pembelajaran berdiferensiasi dalam memenuhi kebutuhan belajar peserta didik. ScienceEdu: Jurnal Pendidikan IPA, 6(1), 55-63. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/Scedu/article/view/40019.
Mulyawati. Y., Zulela, M. S., & Edwita. (2022). Differentiation learning to improve students' potential in elementary school. Pedagonal: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 06(01), 68-78.
Murdiyanto, E. (2020). Metode penelitian kualitatif (teori dan aplikasi disertai contoh proposal) (Cet. 1). Yogyakarta: Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Universitas Pembangunan Nasional ”Veteran” Yogyakarta Press.
Nafi’ah, J., Faruq, D. J., & Mutmainah, S. (2023). Karakteristik pembelajaran pada kurikulum merdeka belajar di madrasah ibtidaiyah. Auladuna: Madrasah Ibtidaiyah Education Journal, 5(01), 1-12.
Ningrum, M., Maghfiroh, & Andriani, R. (2023). Kurikulum merdeka belajar berbasis pembelajaran berdiferensiasi di madrasah ibtidaiyah. El Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 5(1), 85-100. https://doi.org/10.33367/jiee.v5i1.3513.
Nurazijah, M., Lailla, S., & Rustini, T. (2023). Pendekatan berdiferensiasi pada pem-belajaran IPS sebagai bentuk interna-lisasi konsep merdeka belajar. Journal on Education, 6(1), 1798-1805. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3158.
Nurlizawati, Putra, D. M., Febriani, E. A., Sylvia, I., & Junaidi. (2023). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam me-wujudkan merdeka belajar pada pembelajaran sosiologi. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat (JPPM), 10(1), 41-54.
Purwowidodo, A., & Zaini, M. (2023). Teori dan praktik model pembelajaran berdiferensiasi implementasi kurikulum merdeka belajar (Cet. I). Yogyakarta: Penebar Media Pustaka.
Saleh, A. H. A. E. (2021). The effectiveness of differentiated instruction in improving Bahraini EFL secondary school students in reading comprehension skills. Journal of Research and Innovation in Language, 3(2), 135-145.
Sarie, F. N. (2022). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi dengan model problem based learning pada peserta didik sekolah dasar kelas VI. Jurnal Pendidikan Dasar: Jurnal Tunas Nusantara, 4(2), 492-498.
Sukmadinata, N. S. (2017). Metode penelitian pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Susanti, E., Alfiandra, Ramadhan, A. R., Nuriyani, R., Dameliza, O., & Sari, Y. K. (2023). Optimalisasi pembelajaran berdiferensiasi konten dan proses pada perencanaan pembelajaran PPKn. Educatio: Jurnal Ilmu Kependidikan, 18(1), 143-153.
Verdiana, P., Rufi’i, & Djoko, W. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran dengan model diferensiasi menggunakan book creator untuk pembelajaran BIPA di kelas yang memiliki kemampuan beragam, Jurnal Education and Development, 8(4), 310-319.
Wahyuningsari, D., Mujiwati, Y., Hilmiyah, L., Kusumawardani, F., & Sari, I. P. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi dalam rangka mewujudkan merdeka belajar. Jurnal Jendela Pendidikan (JJP), 2(04), 529-535.
Weselby, C. (2021). Differentiated instruction: Examples & classroom strategies. Resilient Educator. https://resilienteducator.com/classroom%02resources/examples-ofdifferentiated-instruction
Yunita. (2022). Efektivitas pembelajaran berdiferensiasi dengan model tutor tutee sebaya untuk meningkatkan motivasi belajar matematika siswa di masa pandemi COVID-19. Inteligensi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 94-101.
Refbacks
- There are currently no refbacks.