PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS VIIIJ PADA MATERI STATISTIKA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK
Abstract
This study aims to improve the learning outcomes of students in class VIII J SMP Negeri 1 Pamekasan. This study uses PTK research on statistical material through the application of a project-based learning model through two learning cycles. This study used 2 cycles where each cycle consisted of three meetings in each learning implementation. The results of the study in cycle I the percentage of completeness of student learning outcomes was 51.9% and increased in cycle II by 66.7% with a percentage increase of 14.8%. So it can be concluded that learning by applying a project-based learning model can improve the learning outcomes of grade VIII J students of SMP Negeri 1 Pamekasan on statistical material. This shows that project-based learning models can improve student statistical learning outcomes.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amiruddin, A., Rubianti, I., Azmin, N., Nasir, M., & Sandi, A. (2021). Analisis Penerapan Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Masa Pandemik Covid-19 di SMAN 3 Kota Bima. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7, 139–143. http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JIME/index
Aprilliani, D., Wasitohadi, W., & Sri Rahayu, T. (2019). Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran TSTS Berbantuan Media Tangram. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 2(1), 92–100.
Buck Institute For Education. (2019). What is Project Based Learning? https://www.pblworks.org/what-is-pbl
Cahyadi, M. R., Danaryanti, A., & Amalia, R. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(1), 1–6. http://jtam.ulm.ac.id/index.php/jurmadikta
Dinda, N. U., & Sukma, E. (2021). Analisis Langkah-Langkah Model Project Based Learning (PjBL) Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar Menurut Pandangan Para Ahli (Studi Literatur). Journal of Basic Education Studies, 4(2), 45–62.
Kemendikbudristek. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2022 tentang Standar Proses Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah.
Maradona, M. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keaktifan Belajar Siswa Kelas IV B SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 17, 1619–1628. www.zainalhakim.web.id,
Mulyawati, S., Suwandono, S., & Rohman, M. S. (2018). Keefektifan Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) Terhadap Komunikasi Matematis Dan Prestasi Belajar Matematika. Integral. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 1(1), 1–9.
Nafisah, Z., Nafiah, N., Hidayat, M. T., & Hartatik, S. (2020). Meta Analisis Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(4), 504–519. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v9i4.7984
Rahmadhani, P., Widya, D., & Setiawati, M. (2022). Dampak Transisi Kurikulum 2013 Ke Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Minat Belajar Siswa. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(4), 41–49.
Sari, T. I., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2021). Hasil Belajar Siswa Pada Materi Operasi Hitung Bentuk Aljabar Di Kelas VII SMP. Jurmadikta: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(2), 39–44. http://jtam.ulm.ac.id/index.php/jurmadikta
Siswono, T. Y. E., Hartono, S., & Kohar, A. W. (2018). Effectiveness of project based learning in statistics for lower secondary schools. Egitim Arastirmalari - Eurasian Journal of Educational Research, 2018(75), 197–212. https://doi.org/10.14689/ejer.2018.75.11
Slameto, S. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. PT. Rineka Cipta.
Wahyuni, I. P., Saputra, A., & Harlita, H. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Oral Communication Peserta Didik Kelas X MIPA 4 SMA Negeri 5 Surakarta. Proceeding Biology Education Conference, 16, 95–100.
Wardhani, I., & Wihardit, K. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Universitas Terbuka.
Widodo, H. (2014). Mengaktifkan Siswa Dalam Pembelajaran. https://uad.ac.id/id/mengaktifkan-siswa-dalam-pembelajaran/
Yulina, Y. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantuan Multimedia Interaktif Berbasis Android Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pada Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Atas Negeri 3 Kotabumi Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah KOMPUTASI, 17(1), 89–94.
Refbacks
- There are currently no refbacks.