MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (PjBL) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VII
Abstract
This research aims to improve students' mathematics learning outcomes by using Project Based Learning (PjBL). This study used 2 cycles of PTK with the subject of 33 grade VII students at SMPN 2 Surabaya through four stages, namely Plan, Action, Observe, and Reflect. Each cycle consists of three meetings using teaching modules, student worksheets (LKPD), test questions, student activity observation sheets and also learning implementation observation sheets. The results showed that there was an increase in learning outcomes with an average of 73.18 in the first cycle to 81.21 in the second cycle, in addition, class completeness also increased from 42.42% to 84.84%. This shows that the Project Based Learning (PjBL) learning model can improve students' mathematics learning outcomes.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Faradilla, A., Zainil, M., & Sumiati, C. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Penyajian Data Menggunakan Model Project Based Learning ( PJBL ) di Kelas IV SD Negeri 20 Indarung Kota Padang. 5, 3261–3267.
Fatmahanik, U. (2016). Realistic Mathematic Education (RME) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 1(1), 19–34. https://doi.org/10.21154/ibriez.v1i1.5
Harizah, Desy & Sumarmi, Sumarmi & Bachri, Syamsul. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kreativitas dan Hasil Belajar Geografi Siswa. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan. 6. 767. 10.17977/jptpp.v6i5.14846.
Hidayat, A. A. (2020). Keefektifan Model PjBL Berbantuan Soal Open. 995(1), 117–125.
Irfana, Saidatul & Nichla, Syailin & Widiyono, Aan. (2022). Efektifitas Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) dalam Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. 1. 56-64. 10.46306/jpee.v1i1.8.
Irianti, N. P., Arifendi, R., & Wicaksono, A. A. (2022). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis melalui Pendekatan Realistic Mathematic Education (RME). JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(10), 4107–4111. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i10.954
Irianti, N. P., & Wicaksono, A. A. (2021). Pengembangan media E-Learning Berbasis Web untuk Mata Pelajaran Matematika. Jurnal MathEducation Nusantara, 4(1), 1–9.
Irianti, N. P., & Wijaya, E. M. S. (2019). Program Belajar Siswa Berbasis Prinsip Progressive Differentiation dan Intergrative Reconciliation. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 7(2), 74–84. https://doi.org/10.25273/jipm.v7i2.3280
Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The action research planner. In Action Research.
Kristiyanto, D. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Matematika dengan Model Project Based Learning (PJBL ). 25(1), 1–10.
Kurniawan, D. T. (2017). Penggunaan Model PjBL Untuk Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa Dalam Membuat Media Pembelajaran Matematika. Kalamatika Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 207. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol2no2.2017pp207-220
Lesmana, K. D., & Suarjana, I. M. (2017). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Tgt. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 1(2), 1–7. https://doi.org/10.23887/jppp.v1i2.12622
Lona, Jusita. (2019). Implementasi model pembelajaran berbasis proyek (project based learning) untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS. 4. 90-95. 10.17977/um022v4i22019p090.
Mayuni, Komang & Rati, Ni & Mahadewi, Luh Putu Putrini. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru. 2. 10.23887/jippg.v2i2.19186.
Raini, G. K. (2022). Pendekatan Saintifik dengan Model Pembelajaran Berbasis Proyek ( PjBL ) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Journal of Education Action Research, 6(1), 58–65.
Warsini, T. (2019). Penerapan Model PJBL Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII C SMP Negeri 4 Sumbang Semester 2 Tahun Pelajaran 2016 / 2017. Journal of Mathematics Education, 5(1), 33–39.
Wijaya, E. M. S., & Irianti, N. P. (2021). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa melalui Realistic Mathematic Education (RME). 10(2), 648–658.
Refbacks
- There are currently no refbacks.