PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN PJOK MATERI PERMAINAN BOLA KECIL

Nurul Yaqin

Abstract

The purpose of this study was to improve student learning outcomes on small ball game material in PJOK through a direct learning model. The subjects in this study were 32 grade VII students of SMPN 45 Surabaya for the 2022-2023 school year. The research used was classroom action research in two cycles with two meetings consisting of four stages, namely planning, implementation, observation, and reflection, using descriptive analysis and student learning outcomes tests. The results showed that the application of the direct learning model can improve student learning outcomes where in cycle I, the completeness of student learning outcomes reached 78% with an average of 76.2, while completeness in cycle II increased to 93 with an average of 88.4. Based on these results, it can be concluded that the application of the direct learning model can actually improve student learning outcomes in learning PJOK small ball game material.

Keywords

Direct Learning Model; learning outcomes; small ball game

Full Text:

PDF

References

Ahmad, S. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Langsung Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas X Sma Bina Bersaudara Medan. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 44–59.

Arianti, B. I., Sahidu, H., Harjono, A., & Gunawan, G. (2017). Pengaruh Model Direct Instruction Berbantuan Simulasi Virtual Terhadap Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 2(4), 159. https://doi.org/10.29303/jpft.v2i4.307.

Hamsyah, E. F., & Abu, H.N.G. (2017). Pengaruh Model Pengajaran Langsung dengan Pendekatan Metakognitif Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Sungguminasa Pada Materi Pokok Ikatan Kimia Influence of Direct Teaching Approach Against Metacognitive Learning Outcomes Student Class X S. Jurnal Chemica, 18(1), 10–15.

L, H., & Arsyad, M. N. (2015). Keefektifan Penerapan Model Pembelajaran Langsung pada Sukarini. Materi Sistem Gerak di SMA Negeri 1 Donri-Donri. Jurnal Bionature, 16(1), 58–64.

Multasyam, Y, A., & Ma’ruf. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Langsung Terhadap Hasil Belajar Fisika Pada Siswa Kelas X SMA Handayani Sungguminasa Kabupaten Gowa. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(3), 298–308. http://journal.unismuh.ac.id/index.php/jpf/article/view/328.

Mersita, N.M. J. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Langsung (Pembelajaran langsung) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Kearsipan Siswa Kelas XI Ap Smk Ype Nusantara Slawi. Economic Education Analysis Journal, 4(3), 634–648. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i6.7898.

Ni’mah, R. F. (2016). Model Pembelajaran Langsung Untuk Meningkatkan Keterampilan Pengambilan Keputusan Siswa Sekolah Dasar Rizka Faidatun Ni’mah. Jurnal JPGSD, 2(1), 1–13.

Puryadi, P., Rahayu, S., & Sutrio, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Direct Instruction Berbantuan Bahan Ajar Berbasis Kontekstual Terhadap Hasil Belajar IPA Terapan Siswa Kelas X SMKN 4 Mataram Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 4(1), 23. https://doi.org/10.29303/jpft.v4i1.329.

Rainis. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Langsung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(6), 1247–1254. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i6.7898.

Suprapto, E. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual, Pembelajaran Langsung dan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar Kognitif. Innovation of Vocational Technology Education, 11(1), 23–40. https://doi.org/10.17509/invotec.v11i1.4836.

Yanti, W. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Langsung (Pembelajaran langsung) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X Ipa 1 Sma Negeri 15 Kota Takengon Tahun Pelajaran 2018-2019. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi Dan Kependidikan, 7(2), 115https://doi.org/10.22373/biotik.v7i2.5652.

Yolanda, I., Suarman., & Haryana, G. (2022). Analisis Faktor Penentu Kualitas Pembelajaran Dalam Jaringan Di Perguruan Tinggi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran). 6(4), 1005-1014. DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v6i4.8644

Yuafian, R. & Astuti, S. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL). Jurnal Riset Pendidikan Dasar. 03 (1), (2020) 17-24

DOI: https://doi.org/10.33366/ilg.v5i2.4399 | Viewed : 93 | Download : 76
Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References Review policy - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.