PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR IPS SISWA KELAS V SDI ENDE 14

Berty Sadipun

Abstract


The objectives achieved in this research are to find out the use of think pair share type cooperative learning models in Social Studies learning of Artificial Appearance in Indonesia, to find out the increase in students' learning achievement by using cooperative learning models of think pair share type in SDI Ende 14 Ende Timur district, Ende Regency. This type of research is Classroom Action Research, with a qualitative approach to grade 5 students of SDI Ende 14. Data collection techniques in this study were observation, interviews, learning outcomes tests and documentation. Data analysis uses descriptive qualitative data analysis techniques. Based on the results of the evaluation of the first cycle with a percentage of completeness of 54% and an average of 57.45%, the results of the evaluation of the second cycle with a percentage of completeness of 100% with an average of 90%, the application of the cooperative learning model type think pair share with the material appearance made in Indonesia can improve student learning achievement.

Keywords


think pair share model; learning achievement.

Full Text:

PDF

References


Ain, N. dan Kurniawati, M. 2013. Implementasi Kurikulum KTSP: Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Inspirasi Pendidikan 3, 2.

Huda, M. 2013. Model-model Pembelajaran. Yogyakarta : Celeban Timur.

Isjoni. 2011. Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.

Indriani, D.S. (2010). Keefektifan Model Think Pair Share Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar IPS. Journal of Elementary Education (3)2.

Jasdila, L., dkk. 2017. Hasil belajar dan Pembelajaran kooperatif tipe think Pair Share. Jurnal Pendidikan Indonesia 6 (1).

Jumrah, A.M., dan Afni, N. 2019. Penerapan Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) dalam meningkatkan hasil belajar IPS pada siswa kelas V SD Inpres Punranga kecamatan Pujananting Kabupaten Barru. Dikdas Matappa: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar 2, 2.

Komalasari, K. (2015). Pembelajaran Kontekstual. Bandung: PT Refika Aditama

Lisiswanti, R. (2013). Refleksi. Tersedia: http://repository.lppm.unila.ac.id/3287/1/REFLEKSI%20ARTIKEL%20%28dr.Rika%20L%29%20EDITjjuke.pdf

Mulyasa, E. (2013). Pengembangan dan implentasi pemikiran kurikulum. Bandung: Rosdakarya.

Ni’mah, A. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share

(TPS) dengan metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIII MTS Nahdlatul Muslimin Kudus. (Skripsi). Tersedia: Lib.unnes.ac.id.

Nurnawati, E. dkk. (2012). Peningkatan kerjasma siswa SMP melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Pendekatan Think pair Share. UPEJ Unnes Physics Education Journal 1, 1.

Slameto. (2010). Belajar & Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Syah, M. (2001). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru.

Bandung: Remaja Rosdakarya.

Rianingsih, A., Mawardi dan Wardani, K.W. (2019). Penerapan Model Pembelajaran TPS (Think Pair Share) dalam Rangka Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa Kelas 3. Jurnal Kajian Penelitan dan Pendidikan dan Pembelajaran 3,2.

Setiawan, D.F. (2018). Menerapkan Revision Bloom’s Taxonomy Pada Tujuan Pembelajaran Umum Ranah Kognitif Kajian Persamaan Dasar Akuntansi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi 3, 2.

Sukardi. (2008). Evaluasi Pendidikan (Prinsip dan Operasionalnya). PT Bumi Aksara. Jakarat Timur.

Triana, N. 2019. Penerapan Metode Paired Reading/ Paired Summarizing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Membaca Teks pada Siswa SMK Abdurrab Pekanbaru. Inteligensi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 33-38.

Zulfah, Z. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran kooperatif tipe think Pair Share dengan pendekatan Heuristik Terhadap kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa MTs Negeri Naumbai. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika 1, 2.

Yudianto, A., Mukarromah I., & Yani, A.L. (2012). Pengaruh Stimulasi Permainan Ular Tangga Terhadap Perubahan Sikap Siswa Tentang Demam Berdarah Dengue. Prosiding Seminas Competitive Advantage. Tersedia:http://journal.unipdu.ac.id:8080/index.php/seminas/article/view/157/102

Yustitia, V., Rusminati, S.H., & Sulistyawati, I. (2014). Implementasi Lesson Study Menggunakan Model Think Pair Share dan Pendekatan Saintifik. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran 8, 1.




DOI: http://dx.doi.org/10.33366/ilg.v3i1.1461

Article metrics

Abstract views : 56 | views : 11

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Berty Sadipun