PENGEMBANGAN OLAHAN SINGKONG UMKM DF DI KAMPUNG KERIPIK KECAMATAN SELOREJO KABUPATEN BLITAR

Eko Wahyu Budiman, Riska Damayanti

Abstract

The purpose of this study is to identify the marketing mix, identify internal factors and external factors, and identify appropriate alternative strategies. The method used is the 7P marketing mix and SWOT analysis. Based on the results of research and discussion, the most influential internal strength factor is affordable product prices score 0.36, in terms of promotion weaknesses with a score of 0.08. The influential external factor in terms of opportunity is the development of social media score of 0.36. In the threats, the most influential competitor's human resources are superior. The competitors' distribution channels are wide score 0.14. SWOT analysis is in quadrant I supports an aggressive growth policy and growth-oriented strategy, by utilizing the company's strengths to obtain as many opportunities as possible. Alternative strategies which implemented are working with related parties (gift shops), increasing production quantity, and utilizing social media in promotions.

Keywords

Alternative strategy; cassava chips; marketing mix; marketing strategy; SWOT analysis.

Full Text:

PDF

References

Amriani. 2018. Analisis Strategi pengembangan Usaha Keripik Pisang “KUPORAI” Di Desa Tarengge Kecamatan Wotu Kabupaten Luwu Timur. Universitas Muhammadiyah Makasar. Makasar.

Azhar, Harry. 2017. Analisis Strategi Marketing Mix dalam Meningkatkan Pengiriman Barang dan Jasa Ditinjau dari Etika Bisnis Islam (Studi Pada PT. JNE Express Cabang Utama Kota Bandar Lampung). Jurusan: Ekonomi Syariah Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Raden Intan. Lampung.

Badan Pusat Statistik, 2018. Produksi Singkong di Berbagai Daerah Menurut Kabupaten/Kota di Jawa Timur Tahun 2015-2017. Diakses pada 17 November 2021.

Bastiyar. Yusri. 2019. Strategi Pemasaran Kripik Singkong “SABAR MENANTI” Dalam Meningkatkan Penjualan di UD. Sumber Mas di Desa Lalangon, Kecamatan Manding, Kabupaten Sumenep. Fakultas Ekonomi dan Bisnis. Universitas Wiraraja.

Harahap, Supriyadi. 2020. Strategi pemasaran keripik singkong (studi kasus: industri rumah tangga cap kelinci di tanjung morawa kabupaten deli serdang). Medan.

Juwita, Ari. 2019. Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Pada Usaha Furniture di Some Renders Madiun. Jurusan Ekonomi Syariah Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Negri Ponorogo.

Marcellina, Jesse. Tantra B, billy. Pengaruh marketing mix (7P) terhadap keputusan pembelihan pada guest house di surabaya. Fakultas Ekonomi Universitas Kristen Petra. Surabaya. Diakses 27 november 2021.

Munadiya Haqi, Masna. 2020. Strategi bauran pemasaran dalam meningkatkan perkembangan usaha di alina fotokopi ponorogo. Jurusan Ekonomi Syariah. Fakultas ekonomi dan Bisnis Islam. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Rangkuti, F. 2016. Analisis SWOT: Memebedah Kasus Bisnis. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Restiani, R. Indriyani R, dewi. Herman. 2014. Karakter morfologi ubi kayu (Manihot esculenta Crantz) hijau dari kabupaten Pelalawan.

Soma Nugraha, Anggipta. 2011. Strategi Pemasaran Keripik Tempe Pada Industri Rumah Tangga di Kecamatan Baturetno Kabupaten Wonogiri. Agrobisnis Fakultas Pertanian Universitas 8. Sebelas Maret. Surakarta.

Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.