PERENCANAAN DALAM PENGEMBANGAN WISATA DAERAH DI KABUPATEN KATINGAN

Yoan Colina

Abstract

Abstract: Tourism is the economic-driving force leading sector in Katingan-Central Kalimantan, without exception. Due to the complexity of tourism sector, a good planning is required. This study was purposed (1) to describe the planning of tourism development area by the Katingan Department of Youth-Sport-Culture and Tourism; (2) to describe the supporting and constraining factors in the planning; and (3) to describe the effectiveness of planning. By a qualitative research, the results showed that the effectiveness of planning of tourism development area needs many improvements related to the planners and management. The synergy between the Katingan government, tourism players and private sectors to optimize the marketing and carrying capacity was needed. The supporting and constraining factors in developing Katingan tourism area were human resources and funding factors.

Key words: planning; regional tourism; development

Abstrak: Sektor pariwisata merupakan sektor unggulan penggerak perekonomian, tak terkecuali di Kabupaten Katingan Kalimantan Tengah. Mengingat kompleksitas sektor pariwisata, maka diperlukanlah perencanaan yang baik. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan perencanaan dalam pengembangan wisata daerah yang dilakukan oleh Dinas Pemuda Olahraga Kebudayaan dan Pariwisata Kabupaten Katingan, serta mendeskripsikan apa yang menjadi faktor pendukung dan penghambat dalam perencanaan pengembangan wisata daerah dan juga mendeskripsikan efektivitas perencanaan. Dengan penelitian kualitatif, hasil menunjukkan bahwa perencanaan dalam pengembangan wisata daerah ditinjau dari efektivitas masih memerlukan banyak pembenahan dari segi pengelolaan dan sumberdaya manusia pengelolanya. Ditinjau dari segi perencanaan, sinergitas pemerintah daerah dan pelaku wisata harus ditingkatkan dan perlu dilakukan penggandengan pihak swasta untuk mengoptimalkan daya dukung dan pemasaran. Yang menjadi faktor pendukung dan penghambat dalam pengembangan wisata daerah di Kabupaten Katingan adalah sumberdaya manusia perencana dan faktor pendanaan.

Kata kunci: perencanaan; pariwisata daerah; pengembangan

Full Text:

PDF
Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References Review policy - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.