PENINGKATAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DAN PEMAHAMAN KONSEP TRIGONOMETRI MELALUI PENERAPAN PROBLEM BASED LEARNING PADA SISWA SMA NEGERI 1 PANDAAN

Siti Fatimah

Abstract

The purpose is to increase critical thinking skills and conceptual understanding of mathematical trigonometric equations through problem-based learning model. The type of money research used is PTK with the subjects of all class XI MIA 3 students of SMA Negeri 1 Pandaan in the 2019/2019 academic year, totaling 35 students. The results showed that after the first cycle was implemented, 73.06% of students who think critically with sufficient qualifications were obtained, then increased in the second cycle with a result of 81.66%. The students’ conceptual understanding also increased where in the first cycle of 35 students only 6 students (17.14%), then increased in cycle II to 19 students (54.29%) with good qualification. It showed that the problem-based learning model can actually improve critical thinking skills and conceptual understanding because students are actively involved in collecting, studying, and discussing math facts related to the subject matter of trigonometric equations compared to before.

Keywords

problem-based learning, critical thinking, concept understanding, trigonometric equations

Full Text:

PDF

References

Dahar, Ratna Wilis. 2011. Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga.

Departemen Pendidikan Nasional. 2003. Pedoman Umum Matematika SMA. Jakarta: Dikdasmen - Depdiknas.

Departemen Pendidikan Nasional. 2004. Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Jakarta: Depdiknas.

Departemen Pendidikan Nasional. 2009. Pembelajaran yang Mengembangkan Critical Thinking. Jakarta: Depdiknas.

Departemen Pendidikan Nasional. 2009. Pengembangan Model Peningkatan Kemampuan Guru SMP Dalam Penelitian Tindakan Kelas (PTK) di Indonesia. Jakarta: Depdiknas.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2014. Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor: 103 Tahun 2014 Tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2014. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor: 104 Tahun 2014 Tentang Penilaian Hasil Belajar oleh Pendidik pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Rusman. 2013. Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Sadia, I Wayan. 2008.Model Pembelajaran yang Efektif Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis (Suatu Persepsi Guru). Artikel pada Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Universitas Pendidikan Ganesha, vol. 41 Nomor 2, April 2008: p219-237.

Thobroni, Muhammad & Mustofa, Arif. 2013. Belajar Pembelajaran: Pengembangan Wacana dan Praktik Pembelajaran Dalam Pembangunan Nasional. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Tim Pelatih Proyek PGSM. 1999. Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Jakarta: Proyek PGSM – Dirjen Dikti – Depdikbud.

Uno. Hamzah B. 2011. Model Pembelajaran: Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.

Wiyani, Novan Ardy. 2013. Desain Pembelajaran Pendidikan: Tata Rancang Pembelajaran Menuju Pencapaian Kompetensi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

DOI: https://doi.org/10.33366/ilg.v3i2.2156 | Viewed : 85 | Download : 15
Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References Review policy - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.