Prototipe Aplikasi Hepatitis BC Maps Meningkatkan Pengetahuan Pendonor Sukarela di UDD PMI Kota Kediri Tentang Hepatitis B dan C

Titania Auril Fandina, Nia Lukita Ariani, Hupitoyo Hupitoyo

Abstract

The prevalence of Hepatitis B and C remains high in Indonesia. These diseases impact health, productivity, social interactions, and financial status. Applying digital technology to prevent the spread of hepatitis B and C using the Hepatitis BC Maps application is an important innovation. The objective of this study was to compare people's knowledge of hepatitis B and C before and after receiving education via the Hepatitis BC Maps application prototype at the PMI Kediri. The research design was quasi-experimental with a time-series design for a single group. To obtain a sample of 66 people, a simple random sampling technique was used to determine the research sample. This study employed univariate descriptive analysis and the Wilcoxon signed-rank test for data analysis. Pretest and posttest questionnaires were utilized for data collection. After receiving an education using the Hepatitis BC Maps application prototype, the level of knowledge of voluntary blood donors at the PMI Kediri increased. Numerous variables, including education, information, occupation, and age influence the knowledge level. This educational feature is a visual medium that can aid in memory retention because it allows one to visualize something that is explained more concretely and realistically.

 

Keywords

Hepatitis B and C, Hepatitis BC Maps Application, Level of Knowledge

Full Text:

PDF

References

Ariyanti, Rena dkk. 2015. Pemanfaatan Google Maps API Pada Sistem Informasi Geografis Direktori Perguruan Tinggi di Kota Bengkulu. Jurnal Media Infotama, Vol. 11, No. 2, September 2015: 120-122.

Budiman & Riyanto. (2013). Kapita Selekta Kuesioner: Pengetahuan dan Sikap dalam Penelitian Kesehatan. Taksonomi Pendidikan Domain Pengetahuan. Salemba Medika.

Donny Nurhmasyah, Mendri, N. K., & Wahyuningsih, M. (2015). Pengaruh Edukasi Terhadap Perubahan Pengetahuan Dan Sikap Mahasiswa Tentang Triad Kesehatan Reproduksi Remaja (Krr) Di Fakultas Ilmu Sosial Dan Ekonomi Universitas Respati Yogyakarta. Jurnal Keperwatan Respati, 2(2), 67–83.

Ekadipta, E., Hidayat, F., Komarudin, D., Artaji, P., Isngunaenah, I., & Sukamdiyah, M. (2021). Pengaruh Antara Pendidikan, Pekerjaan, dan Pengetahuan mengenai COVID-19 Terhadap Kepatuhan Penerapan PSBB dengan Menggunakan Metode Path Analysis di Wilayah JaBoDeTaBek. An-Nadaa: Jurnal Kesehatan Masyarakat, 8(1), 26.

Helilintar, Risa dkk. 2017. Perancangan Sistem Diagnosa Penyakit Hepatitis Menggunakan Metode KNN. Jurnal Ilmiah ILKOM, Vol. 9, No. 2, Agustus 2017: 145.

Khairiyah, O., & Kusuma, P. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Pengetahuan Orang Tua Mengenai Kelainan Genetik Penyebab Disabilitas Intelektual di Kota Semarang. 5(4), 1–85.

Kementerian Kesehatan RI. 2010. Hepatitis Masalah Kesehatan Dunia. https://www.kemkes.go.id/article/view/1119/hepatitis-masalah-kesehatan-dunia.html 12 April 2022 (14:33).

Maharani, E. A., & Noviar, G. (2018). Imunohematologi dan Bank Darah. Badan Pengembangan dan Pemberdayaan Sumber Daya Manusia Kesehatan.

My. ASHM. 2020. Viral hepatitis mapping project. https://www.ashm.org.au/programs/Viral-Hepatitis-Mapping-Project/.12 April 2022 (22:23)

Notoatmodjo, S. (2010). Promosi Kesehatan dan Ilmu Perilaku. Rineka Cipta.

Notoatmodjo, S. (2016). Proses Belajar Pada Anak SD. Rineka Cipta.

Notoatmodjo, S. (2018). Ilmu Perilaku Kesehatan. Rineka Cipta.

Nurhidayati, A. (2020). Analisis Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Visual Pada Mata Pelajaran Ekonomi di Sekolah Menengah Atas Negeri 4. UIN SUSKA RIAU.

Naully. P.G. 2020. Edukasi Kesehatan sebagai Upaya Preventif Penyakit Hepatitis B dan C pada Warga Binaan Pemasyarakatan. Aksiologiya Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, Vol. 4, No. 1, Februari 2020: 43-45.

Pramono, H. L. (2020). Pengaruh Model Pembelajran Direct Instruction Terhadapa Tingkat Pengetahuan Basic Life Support Siswa di SMAN 1 Puri Mojokerto. STIKES Bina Sehat PPNI.

Putra, A. W. S., & Podo, Y. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Pengetahuan Masyarakat Dalam Mitigasi Bencana Alam Tanah Longsor. Urecol 6th, 305–314.

Riskesdas. (2018). Hasil Utama Riset Kesehatan Dasar. Kementrian Kesehatan Republik Indonesia, 1–100. 1 Desember 2013.

Sari, D. I. (2019). Pengaruh Pembelajaran Media Visual Terhadap Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Fakultas Ilmu Pendidikan UNY.

Sari, I. P., Kartina, A. H., Pratiwi, A. M., Oktariana, F., Nasrulloh, M. F., & Zain, S. A. (2020). Implementasi Metode Pendekatan Design Thinking dalam Pembuatan Aplikasi Happy Class Di Kampus UPI Cibiru. Edsence: Jurnal Pendidikan Multimedia, 2(1), 45–55.

Siswanto. (2020). Epidemiologi Penyakit Hepatitis. Mulawarman University, 74.

Siyoto, D. S., & Sodik, M. A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian (Ayup (ed.)). Literasi Media Publishing.

Supatmi, F. R. S., & Purnamaningsih, N. (2019). Infeksi Menular Lewat Transfusi Darah (IMLTD). Kementerian Kesehatan RI.

Surdin, S., & Alit, A. (2019). Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Kelas X Sma Negeri 1 Siompu. Jurnal Penelitian Pendidikan Geografi, 4(2), 77–91.

Teknik, J., Teknik, F., Udayana, U., & Merah, P. (2016). Rancang Bangun Aplikasi Komunitas Donor Darah Berbasis Web Dan Android Yang Dilengkapi Layanan Informasi Geografis. Jurnal Ilmiah Spektrum, 3(2), 77–83.

Yuntoto, Singgih. 2015. Pengembangan Aplikasi Android Sebagai Media

Pembelajaran Kompetensi Pengoperaisan Sistem Pengendalian Elektronik Pada Siswa Kelas XI SMKN 2 Pengasih. Skripsi. Fakultas Teknik UNY. Yogyakarta.

Abstract - Print this article - Indexing metadata - How to cite item - Finding References - Email this article (Login required) - Email the author (Login required)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.